onsdag 17 november 2010

Pepparkaksbak med dubbel blindbock

C-mannen och jag hämtar barnen lite tidigare och drar hem för pepparkaksbak och varsin blindbock i potten.


Vin 1
Rött med ljusröda kanter
Tvärstängt i doftbutiken, helt omöjligt att gissa vad detta är utifrån doften.
Initialt en munfull mosade nyplockade lingon, lite lakrits. Smaken är syrlig aningen skarp och ganska sträv. Tankarna vandrar runt en stund och jag hamnar först i södra Rhone men flyttar sen över till Italien och till sist på nebbiolo vilket erkännes av C-mannen. Vinet är tvärstängt ganska länge men öppnar sig aningen och matchar hyfsat till en variant på Osso Buco.

Facit; 2005 Fontanafredda Barolo Serralunga d'Alba
Nja, det här var ine riktigt min påse. Nebbiolo kan vara fantastisk men det här var väl strävt och ogint. Ska man ändå hosta upp 235:- så tycker jag man kan kräva mer från både druva och producent.
83p






Vin 2
Betydligt tätare och mörkare i färgen än vin 1 och har oxå högre densitet med feta kvarhängande gardiner.
Doftar julkryddor, lite lakrits, mörka mosade bär och en hel del fat med lite konstgjorda vaniljsockertoner.
Smaken attackerar med söta och mogna mörka bär och mörka helt mogna plommon, lite kaffe och choklad med lite bittra örtiga eftertoner. Maffig och mycket fyllig, portkaraktär. Det här är ett mycket gott vin som både jag och C-mannen gillar skarpt. Hade jag inte vetat vad som var i glaset hade jag kunnat hamna i både Valpolicella (Amaronefet) Australien eller i det moderna Spanien, Rioja, Ribera del Duero eller Priorat.



Facit; 2007 Malleolus Emilio Moro
Det här vinet är ett mycket bra och gott vin. Det blir aningen för vaniljsliskigt emellanåt för att komma upp till de höga poängen men som tisdagsvin så behöver jag inte mer.
Nyanländ på SB för 299:-. Har faktiskt köpt detta vin varje år nu ett tag så därför köper jag några även av denna årgång som jag upplever som mycket mer tillgänglig redan från start.
92p




Pepparkakorna såg ut som smärre missfoster och hade en kombosmet av kristyr och smält choklad. Trevligt med tisdagskladd och härligt umgänge! Gärna fler gånger C-mannen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar