söndag 7 november 2010

2006 Clarendon Hills Liandra Syrah


Håll i hatten nu kära vinvänner för idag delas det högsta poäng någonsin ut på "Vinerna".
Jag har blivit en stor fan av Clarendon Hills fantastiska viner. Deras grenacher är oerhört koncntrerade och maffiga och spöar vilka "frassar" som helst.
I ett mellansläpp i september kom en hög med olika viner från Clarendon Hills. jag var övertygad om att de alla skulle ta slut på några timmar men ack så fel jag tog. Vinsverige har uppenbarligen inte samma preferenser som mig, som tur är.
Är kolsvart, oigenomträngligt i färgen och har en portvinsliknande viskositet. Doften är ett myller av nymosade mörka bär sötaktik shirazfrukt. Det doftar dyrt och exklusivt.
Smaken är en attack av fruktighet och koncentration och eftersmaken är oändlig och sanslöst god.
Jag har druckit många olka typer av bra Shirazer från Australien och många gånger känner man igen typen ganska snabbt, men detta är något alldeles speciellt. Jag hade nog inte gissat att detta var en Shiraz om jag fått den blint. Hade nog satt den som en blend av Cab/Shiraz eller Cab/Merlot. Producenten skriver på sin egna sida att detta är en typisk Cote Rotie i sitt uttryck men jag har aldrig varit i närheten av en sådan maffig Cote Rotie i mina dagar. Sannolikt en prisfråga!?
Hursomhelt ett gudomligt vin!! Min fru brukar alltid ge mig sista halva glaset då hon tycker det blir för mycket att dricka en halv flaska. Jag satt länge och väntade på att hon skulle ge sig och ge bort de gudagoda dropparna till mig, men inte denna gång. Bästa hon druckit på länge och då har vi ju inte druckit skitviner på sista tiden.
Vinet kostar 399:- på SB och finns kvar på enstaka ställen. Vill ni testa något häftigt, prova Liandra!
98p. (kommer säkert att utvecklas positivt i flaskan med ännu lite mer integrering och nedtoning av alkoholen, så jag sparar 2 pinnar till nästa gång:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar