söndag 14 november 2010

2003 Echeverria Cabernet Sauvignon "Limited Edition"

-Lukta på det här, det här tror jag du känner igen!
"Ja, det är välbekant, lite tjära men oxå svarta vinbär. Gott, känns mycket dyrare än boxvinet de bjöd i går!"
- Ja, men gissa då, vad tror du? Druva?
"Måste vara Sauvignon Blanc"

Kille på snart 40 vårar söker ny fru, gärna med vinintresse. Snabba svar premieras.

Nej, men ärligt talat, det här med vin är ju inte helt lätt men nu har vi tragglat Cabernet Sauvignon ett bra tag och när svartvinbären och blyertzen sprutar ur glaset så blir stämningen lite tät när man gissar på ett vitt vin...

Leveransen från Tyskland kom i alla fall veckan och i den hade jag lagt till några udda fåglar såsom denna Chilenare från Vina Echeverria. Tidigare druckit deras Reserva som finns på SB och den lämnade mig visserligen helt oberörd men när det blir några år till på nacken och namntillägg som "Limited Edition" och en prishöjning på 150:- så går jag ibland på tricket.



Vinet är välpackat i först en snygg presentförpackning i patina/silvergrå design med i tillägg ett lager plast omkring förpackningen. När förpackningen till slut med olika tillhyggen öppnats är pavan inslagen i ytterligare ett lager presentpapper. I tillägg är vinet tappat i en fetflaska där tompavan klockar in på 1,1 kilo. Från Chile till Tyskland och sen till Sverige med UPS lastbil hela vägen ut till Lidingö. Miljövänligt? Jo jag tackar! Skulle tro att förpackningen kostat mer än det kostat att producera vinet och det är ett försäljningstricks som brukar passa bra på tax-free men som nästan gör mig förbannad. Lägg stålarsen på vinet i stället för förpackningen. Internationella poäng är ju det som höjer vinet på lång sikt.



Vinet då?
Kolsvart i karaffen
Doften är ett myller av sötaktig svartvinbär med likörtoner. Lite rökiga toner och nyhuggen ved.
Smaken är initialt lite sluten men fram kommer körsbären, tuggad blyertzpenna och lite tjära/röktoner. Inte så svulligt som förpackningen skvallrat om att det borde vara. Vinet får fortsätta vara i karaffen ett tag till då jag inte tycker det verkar som det öppnat sig tillräckligt. När det gått 3 timmar så är det nästan oförändrat. Tanninerna öppnas upp en aning och bjuder mer smak men annars känns det lite fruktfattigt och det kommer oxå fram lite gröna och bittra toner som gör att vinet blir mindre intressant.


Jag undrar jag om detta vin antingen är i en tunnel eller om det möjligen är så att 2003 är en klen årgång för vinet. Jag är oavsett inte tillräckligt inspirerad eller intresserad av vinet för att orka kolla upp. Köpte 2 st och den andra får sparas ett tag för att sen placeras i en blindprovning. Tror att den skulle kunna placeras som en lätt snipig Bordeaux med hög andel grön Cabernet Franc.
Importerad från Der Wein Weber för 25 EUR. Enligt DWW har vinet fått 91 p av WS men jag hittar en annan källa där WS gett 87p. Även det är för högt.
86p


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar